top of page
Foto van schrijverPieter Vanlommel

Legendarische cols van Europa: deel 2

Bijgewerkt op: 16 apr. 2022

Welke col is de zwaarste, bekendste, meest iconische? Daarover lopen de meningen uiteen. Met de Iconic Cols of Europe kraskaart trachten we paal en perk te stellen aan die discussie. Dit zijn volgens onze bescheiden mening de 20 meest iconische cols, gebaseerd op hun geschiedenis in het wielrennen.


Na deel 1 gaan we verder met deel 2: de nummers 6 tot en met 10 op onze kaart.


6. Col de l'Iseran




Met zijn top op 2.770 meter gaat de Col de l'Iseran er prat op de hoogste verharde weg in de Alpen te zijn.


Het nummer 6 op onze 'Iconic Cols of Europe' kraskaart raakt het hoogste punt van de beroemde Route des Grandes Alpes. In 1939 werd de allereerste tijdrit bergop verreden op de Iseran, twee jaar nadat de weg officieel was geopend voor het verkeer.


Col de l'Iseran (vanuit Bourg-Saint-Maurice)

Top: 2.764 m Lengte: 48 km aan 4,1 gemiddeld Maximale stijgingspercentage: 6,9 %

7. Col de la Croix-de-Fer



Niet alleen het gemiddelde stijgingspercentage, maar ook en vooral de onregelmatigheid in het profiel en de afstand maken de Col de la Croix-de-Fer een ontzettend zware beklimming.


Fietsers die zich aan deze Tour de France-klassieker wagen, worden echter beloond met prachtige landschappen op weg naar de top. Meren, watervallen en panoramische uitzichten over de valleien maken deze col misschien wel de allermooiste op onze 'Iconische cols van Europa' kraskaart.


Col de la Croix-de-Fer (vanuit Saint-Jean-de-Maurienne)

Top: 2.068 m Lengte: 29,8 km aan 5,2 % gemiddeld Maximale stijgingspercentage: 11 %

8. Col d'Aubisque



Samen met de Col du Tourmalet is de Col d'Aubisque een van de must-ride beklimmingen in de Pyreneeën, en daarom staat hij op onze kraskaart.


Deze col verscheen voor het eerst in de Tour de France in 1910 en is tegenwoordig de op één na meest beklommen col in de geschiedenis van de wedstrijd, na de Tourmalet. Het was op de bergflanken van de Aubisque dat de Nederlander Wim van Est tijdens de Tour de France van 1951 werd gered nadat hij maar liefst 70 meter diep in het ravijn was gevallen bij de afdaling van deze Pyreneeënreus.


Col d'Aubisque (vanuit Laruns)

Top: 1.709 m Lengte: 16,6 km aan 7,2 % gemiddeld Maximale stijgingspercentage: 10 %

9. Col du Tourmalet


Samen met de Col d'Aubisque, de Col de Peyresourde en de Col d'Aspin maakt de Col du Tourmalet deel uit van een Pyreneeënetappe die 'le cercle de la mort' wordt genoemd, ofwel 'de cirkel des doods'.


De Tourmalet is een echte 'bucketlist'-col in de Pyreneeën, bijgevolg pronkt hij ook fier op onze kraskaart.


Ondanks dat hij een naam heeft die uit het Frans letterlijk vertaald klinkt als "slechte tocht", blijft deze Pyreneeënreus de meest beklommen col in de geschiedenis van de Tour de France. Koning!


Col du Tourmalet (vanuit0Luz-Saint-Sauveur)

Top: 2.115 m Lengte: 19 km aan 7,4% gemiddeld Maximale stijgingspercentage: 20,2%


10. Passo dello Stelvio


Wie kent hem niet? De mythische Stelvio spreekt tot de verbeelding. Sinds 1953 passeert de Giro d'Italia regelmatig over deze bekende Italiaanse bergpas, de nummer 10 op onze kraskaart.


Als hoogste bergpas in Italië met zijn top op 2.758 meter behoeft de Stelvio geen introductie. De klim die vanaf de oostkant start in Prato, is vooral populair bij fietsers omwille van de 48 bochten die je een unieke ontmoeting bieden met moeder natuur. Het landschap is divers, ruw, authentiek en spreekt tot de verbeelding.


Iedereen die deze col ooit heeft overwonnen, kan beamen waarom de Stelvio de 'Koningin van de Alpen' wordt genoemd.



Passo dello Stelvio (vanuit Prato)

Top: 2.758 m Lengte: 24,3 km aan 7,4% gemiddeld Maximale stijgingspercentage: 9,8%

114 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page