top of page

TIPS & TRICKS: Vijf mentale tips om een col te overwinnen

Wie denkt dat klimmen louter draait om fysieke kracht, heeft het mis. Iedereen die al eens in de bergen gefietst heeft, zal beamen dat mentale kracht minstens zo belangrijk is als sterke benen om de top te bereiken van een grote col. Zoals die op onze kraskaart. Prent deze vijf mentale tips in je hoofd and thank me later!


TIP 1: Denk van bocht tot bocht

Het lijkt een banaal advies maar als je eraan denkt tijdens de beklimming van een grote col kan het een erg waardevolle tip zijn. Probeer het eens als volgt aan te pakken: staar je niet blind op de lange afstand tot de top maar richt je vizier telkens op de volgende bocht. Je zal merken dat de beklimming minder lang aanvoelt.


Je kan er ook voor kiezen om een klim op te splitsen in verschillende delen. Laten we de Mont Ventoux als voorbeeld nemen. Vanuit de meest bekende startplek Bédoin kan je de Ventoux grofweg indelen in vier stukken: een stukje vals plat, het bos dat begint vanaf St. Estève, de passage langs Chalet Reynard, het monument voor Tom Simpson in het maanlandschap en het laatste stukje naar de top.


Door te denken van traject tot traject, hou je de mentale focus en voelt de klim in zijn geheel minder zwaar aan.

TIP 2: Blaas jezelf niet op



Het is de meest voorkomende fout van renners die een voor hen onbekende col aanvallen: in het begin van de beklimming voelen ze zich fris en goed. Ze voelen ook de drang om zich te bewijzen en gaan veel te snel van start. Gevolg: ze blazen hun motor op en moeten in de slotkilometers zwalpen naar boven.


Toegegeven: het is niet gemakkelijk om aan de hoogmoed te weerstaan. Maar net hierin bestaat de kunst van het klimmen. Ken je lichaam, weet wanneer je over je toeren gaat en probeer de afstand en tijd tot de top realistisch in te schatten. Hoe bewuster je hiermee omgaat, hoe beter je een col kan doseren.

TIP 3: Denk positief



"Er komt maar geen einde aan deze klim". "Ik ga het nooit halen." 'Het is zo verschrikkelijk warm". Dames en heren, met deze zelfvernietigende attitude zal je niet ver komen! Denk positief, dat is een even simpele als moeilijke opgave. Want het is net de kunst om het leven door een roze bril te bekijken als alles wat moeilijker wordt.


Wie zich voor aanvang van zijn zware rit al positief instelt, zal merken dat het afzien een stuk draaglijker wordt. Ja, een grote col overwinnen is zwaar. Heel zwaar. Maar dat was het ook voor Nelson Mandela toen die als kleurling besloot tegen de apartheid te gaan strijden in Zuid-Afrika. Wat we met dit voorbeeld duidelijk willen maken, is dat de pijn om de top van een berg te bereiken maar relatief is in vergelijking met echte problemen in de wereld. We fietsen voor het plezier, toch? Prent dat in je hoofd als de benen beginnen te verzuren.


Probeer ook te vermijden dat je moet afstappen tijdens een beklimming. Afstappen betekent immers een mentaal breekpunt. Het staat synoniem voor falen en eens je dit gedaan hebt, verlaag je de drempel om nog een tweede, derde of vierde keer voet aan de grond te zetten. Met als gevolg dat je de top misschien zelfs nooit bereikt.

Beter is het om te trachten op je lichtste versnelling naar boven te fietsen, het verstand op nul te zetten en gewoon door te trappen. Er is nu eenmaal geen andere optie.

TIP 4: Bereid je voor




Een goede voorbereiding is het halve werk. Het klinkt cliché en dat is het ook. Maar cliché's bevatten vaak een kern van waarheid. Wie zich op vlak van materiaal en voeding goed voorbereidt op een zware opdracht, doet dat onbewust ook mentaal. Het idee dat je op alles voorbereid en fysiek klaar bent voor jouw missie, geeft zelfvertrouwen om die missie tot een goed einde te brengen.


Langs de andere kant kan de stress die je overvalt als je niet goed voorbereid bent ook verlammend werken. Bijvoorbeeld wanneer je beseft dat je geen reservebandje op zak hebt. Of de gedachte dat je niet weet hoe lang de afstand tot de top is.


Probeer daarom alles nauwkeurig in kaart te brengen, experimenteer op voorhand en hou rekening met het onverwachte: hoeveel eten en drinken heb ik nodig voor en tijdens een zware rit? Wat als ik in een storm terecht kom? Of zonder water val? Allemaal zaken om rekening mee te houden.


TIP 5: Geloof in jezelf




Het zijn uitspraken die ik vaak hoorde bij het in groep beklimmen van een col: "Ik ben geen klimmer, ik ben een spurter". Of: "ik heb vannacht slecht geslapen, ik kom niet vooruit". Of: "Ik heb nog last van een oude blessure".


Wie zich laat vangen tot zulke uitspraken uit het grote boek der excuses geeft zich bij voorbaat al gewonnen. Wie denkt dat hij nooit een goede klimmer zal zijn, zal dat volgens de theorie van de 'self fulfilling prophecy' ook nooit worden, want deze gedachten zijn diep in zijn of haar onderbewustzijn geworteld.


Daarom: geloof in jezelf en wees bereid om af te zien! Niemand fietst een grote col naar boven zonder af te zien. En als je denkt dat je het niet gaat halen, weet dan dat je lichaam meer kan dan je zou denken. En dat je wellicht niet zal sterven als je toch doorzet tot de top.


1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page